Trei strategii de Marketing pentru lansarea afacerii
Provocarea constantă pentru antreprenorul implicat în Marketingul produselor/serviciilor sale este adaptarea la schimbare. Fie în mediul tehnologic prin progresul accelerat al mijloacelor digitale de comunicare, fie în mediul competitiv prin apariția unor noi entități ce adoptă strategii perturbatoare, fie în mediul social prin schimbarea unor trend-uri și a intereselor publice, toți acești factori determină nevoia pentru noi strategii de Marketing.
În contextul unei noi afaceri, momentul lansării este condiționat de tipul de strategie adoptată pentru comunicarea optimă a unei oferte unice pentru potențialii clienți. Diferențiate prin abordarea provocărilor, viziune și instrumentele folosite, există trei tipuri de strategii de Marketing care ar trebui considerate pentru lansarea afacerii, anume Creative, Professional și Digital. Deși, cele trei, pe cont propriu, se pot dovedi de succes numai în cazul unor nișe de piață, ele pot fi îmbinate pentru a forma trei perechi viabile pentru realitatea mediului de afaceri actual: Professional-Creative, Creative-Digital și Professional-Digital.
Strategia Creative
Strategia tip Creative se bazează pe originalitatea ideilor de prezentare a produselor/serviciilor, pe unicitatea mesajului destinat publicului și potențialilor clienți și pe diferențierea de competiție. Această strategie se aliniază perfect cu principiile aplicate de mari agenții de publicitate, anume crearea unei voci care iese în evidență printre canalele supra-aglomerate cu care intră în contact consumatorii și stabilirea unei conexiuni emoționale cu aceștia. Potențialul dezavantaj al aplicării unei astfel de strategii este nivelul costurilor necesare transmiterii mesajului creativ pe cât mai multe canale.
Un exemplu al aplicării unei strategii Creative este lansarea brandului Magnum de către corporația Unilever pe piața din Statele Unite și nu numai. Prin crearea unei imagini de eleganță și rafinament pentru un produs simplu cum este înghețata, Magnum a căpătat o recunoaștere imediată și o identitate unică pe piață.
Aplicarea strategiei Creative necesită cu siguranță ca antreprenorul să aibă o viziune îndreptată spre inovare, testarea limitelor și explorarea noilor idei. Afacerea sa trebuie să depășească tiparele existente și să creeze un dialog cu clienții, să își propună un nivel ridicat de conștientizare a brandului (brand awareness) și să își valorifice constant imaginea.
Strategia Professional
Această strategie este caracterizată de elementul convențional al Marketingului, de gestionarea optimă a proceselor necesare derulării unor campanii și de planificarea atentă a eforturilor financiare, fizice și temporale care au ca scop comunicarea către clienți. Strategia Professional este aplicată în special în cadrul companiilor mari de tip FMCG (Fast-Moving Consumer Goods) care administrează mai multe branduri și a căror mișcări pe piață sunt planificate în detaliu pentru a diminua sau elimina orice potențial risc pentru succesul unei lansări de produs.
Compania Procter & Gamble este cunoscută pentru setarea de trend-uri în materie de lansări de noi brand-uri și produse. Un exemplu al strategiei tip Professional întâlnit în istoria P&G este introducerea pe piață a benzilor pentru albirea dinților, Crest Whitestrips. Departamentul lor de Marketing a luat următoarele decizii, bazate pe date reale adunate progresiv: noul produs Whitestrips a fost lansat sub brandul existent, Crest, pentru a diminua costurile cu distribuția în magazine, campania de promovare a fost realizată după strângerea de feedback din partea unui segment atent limitat de clienți și o rețea de stomatologi au fost contactați pentru a recomanda produsul pacienților, astfel oferind benzilor cât mai multă credibilitate.
O astfel de strategie de Marketing necesită ca antreprenorul să dețină capacități de analiză, să poată identifica întocmai caracteristicile avantajoase sau dezavantajoase ale unei campanii înainte de derularea acesteia. Urmărirea costurilor și realizarea unui buget realist pentru acțiunile de promovare sunt de asemenea prioritare în strategia de tip Professional.
Strategia Digital
Specifică ultimului deceniu de digitalizare a afacerilor, strategia de tip Digital concentrează principiile de Online Marketing și utilizarea unui volum cât mai mare de date pentru adaptarea în timp real a comunicării cu clienții și potențialii clienți. În mod natural, o astfel de strategie este aplicată de companii care fie activează cu servicii în mediul digital, fie oferă produse a căror identitate rezonează cu publicul mereu conectat la una sau mai multe rețele Social Media.
În cazul companiei Airbnb, o strategie tip Digital asigură acoperirea majorității pieței de cazări turistice. Promovarea platformei lor online de cazări este în primul rând asigurată de proprii utilizatori: aceștia publică pe diverse rețele de socializare (Facebook, Instagram, Twitter) poze, videoclipuri și articole ce conțin atât proprietățile ce urmează a găzdui turiștii, cât și locații turistice și orașe des vizitate. Astfel, compania reușește să integreze serviciul său digital cu strategia de Marketing.
Pentru antreprenorul care se lansează folosind o strategie tip Digital, rezultatele măsurabile prin instrumente de analiză pentru conținutul online sunt cele mai importante. Deciziile pentru următorul pas în procesul de promovare sunt mereu susținute de date înregistrate constant, iar resursele cele mai importante sunt website-ul de prezentare a serviciilor și paginile de Social Media a căror popularitate, cel puțin pe plan local, trebuie crescută în mod imperativ.
Cele trei perechi viabile de strategii
- Professional-Creative: Este perechea indicată pentru un start-up al cărei imagine și identitate de brand trebuie dezvoltate constant pentru a asigura creșterea cotei de piață și loialitatea clienților, dar în cadrul căruia antreprenorul preferă o planificare riguroasă și diminuarea riscurilor și a costurilor. În acest caz, antreprenorul poate fi asistat de un expert în domeniul Marketingului Online pentru ca produsele/serviciile să ajungă eficient și la publicul conectat pe Internet.
- Creative-Digital: Este perechea potrivită pentru start-up-ul care urmează modelul perturbator de afaceri, întrucât un produs/serviciu care caută să inoveze și să schimbe direcția de dezvoltare a industriei va beneficia cu siguranță de o promovare intensă în mediul digital și de un mesaj unic destinat clienților, care să concentreze întocmai viziunea ambițioasă a afacerii. Antreprenorului îi poate lipsi în acest caz pragmatismul strategiei de tip Professional, însă, consultat de un expert în operațiuni și strategie, poate diminua riscul depășirii bugetului sau a reacțiilor negative ale publicului adresat.
- Professional-Digital: Este perechea ce poate fi folosită de către un start-up care, deși concentrat pe business online, este organizat cu disciplină și atenție. Această opțiune presupune derularea controlată, atent monitorizată a campaniilor de Online Marketing, precum și adaptarea constantă a tehnicilor de promovare astfel încât previziunile în materie de conversii să fie atinse de fiecare dată. Pericolul pentru adoptarea acestei strategii este vulnerabilitatea brandului, întrucât antreprenorul (pe cont propriu sau consultat de un expert) trebuie să se asigure de obținerea unui anumit nivel de loialitate printre clienții săi.
Nu există o strategie perfectă de Marketing, în special în contextul începerii unei afaceri. Opțiunile prezentate în acest ghid subliniază importanța stilului de promovare, a canalelor folosite și a publicului adresat, însă dezvoltarea unei strategii de Marketing și aplicarea acesteia este rareori o muncă individuală. Dacă dorești să îți începi afacerea comunicând optim oferta ta viitorilor clienți, contactează echipa Idea Perpetua, care te poate ajuta prin metode eficiente să dezvolți un start-up cu succes.
Despre autor:
Octavian Crivăț
Junior Marketing Consultant
Octavian urmează un program de BBA (Bachelor of Business Administration) în cadrul Academiei de Studii Economice din București. În cadrul Idea Perpetua, Octavian implementează proiecte de Consultanță în Antreprenoriat, Consultanță în Marketing Online și Consultanță în Branding. Totodată, Octavian este orientat spre atingerea obiectivelor clienților legate de creșterea cifrei de afaceri, creșterea portofoliului de clienți, dezvoltarea relației cu stakeholderii și creșterea notorietății de brand în mediul online.