title
 

Piata de consultanta in Romania

Consultanta

Consultanta este un proces complex ce presupune deopotriva cercetari, analize si investigatii care fundamenteaza solutiile aspectelor problematice ivite in procesul decizional si prin intermediul caruia se contureaza un plan de actiune pentru un anumit domeniu de activitate. Serviciile de consultanta sprijina organizatiile, atat publice cat si private, sa analizeze si sa-si redefineasca strategiile proprii, sa imbunatateasca eficienta activitatilor si sa-si optimizeze resursele umane si tehnice.
Cererea pentru serviciile de consultanta este determinata de o serie intreaga de factori, situatia economica a pietelor dar si gradul de educare al clientilor fiind elemente importante. Pe piata noastra, cererea cea mai frecventa din ultimii ani in domeniul consultantei este legata de pregatirea de proiecte care sa beneficieze de finantare din partea Uniunii Europene, ceea ce a condus si la crearea unor furnizori strict specializati pe aceasta componenta.
In prezent exista mii de firme care se lupta pentru ocuparea unui loc pe piata din ce în ce mai fragmentata a consultantei: strategica, de management, fiscala, de contabilitate, imobiliara, de constructii si multe alte tipuri generate de orice noua activitate ecomonica aparuta.

 

 

A fi consultant in Romania

A fi consultant in Romania presupune in primul rand cunoasterea trasaturilor specifice muncii, dar si gestionarea obstacolelor generate de credintele, atitudinile si conceptiile angajatilor romani.
O credinta raspandita in Romania vine ca un obstacol important in munca unui consultant, si anume acea parere a angajatilor cum ca liderii sunt responsabili pentru orice si le sunt datori acestora cu rezultate bune. In aceasta situatie un consultant trebuie sa foloseasca numeroase strategii si solutii pentru a depasi aceste piedici. Delegarea responsabilitatii catre superiori, este greu de tratat pentru un consultant, deoarece se confrunta cu oameni care, desi sunt constienti de calitatea sa de expert, nu isi vor schimba usor obiceiurile.
Tendinta principala a angajatilor unei companii care apeleaza la o firma de consultanta este aceea de a-i delega consultantului toata cercetarea, analiza, deciziile si responsabilitatea pentru probleme si solutii, in timp ce ei asteapta rezultate satisfacatoare, avand o atitudine pasiva si critica. Cheia rezolvarii acestei probleme des intalnite este motivarea angajatilor de a participa in mod activ la schimbare.

 

 

Cine are nevoie de consultanta ?

Specialistii aseamana rolul consultantilor cu cel al medicilor de a diagnostica si a veni cu recomandari. Din aceasta perspectiva putem observa doua tipuri de relatii intre consultanti si clientii acestora. Una dintre acestea este cea in care, in urma unei „diagnosticari” si oferirea de solutii, relatia se pastreaza, clientul revenind periodic pentru a primi in continuare noi pareri si solutii pentru rezultatele fiecarei actiuni, in vederea ajustarii treptate. Cel de-al doilea tip de relatie este cazul in care este ceruta o solutie imediata, unica si fara alte complicatii, fiind o misiune foarte dificila pentru consultant.
Companiile performante apeleaza la servicii de consultanta fie din cauza unei incetiniri temporare a afacerii pentru care cauta o solutie de revitalizare, fie pentru ca vor o crestere a cotei de piata. Din pacate, managerii apeleaza la consultanta foarte rar din proprie initiativa si doar in momentele in care firma ajunge in situatii dificile, cum ar fi insolventa. In cele mai multe cazuri, firmele de consultanta realizeaza un proces de convingere a managerilor firmelor, prin care este expusa valoarea adaugata pe care acestia o vor obtine prin apelarea la serviciile de consultanta. Exista insa si manageri care, dupa un studiu al pietei, apeleaza la serviciile unui consultant pentru procesele de reorganizare, remedierea disfunctionalitatilor sau din dorinta de a creste cifra de afaceri a firmei.

 

 

Pentru a utiliza in mod optim serviciile unui consultant, trebuie tinut cont cel putin de urmatoarele recomandari

Incercati sa rezolvati cauzele problemelor aparute pe parcurs, nu doar efectele lor.

In masura posibilitatilor, nu limitati consultantul la recomandarea de actiuni.

Incercati sa stabiliti un consens in interiorul organizatiei dvs in privinta activitatii.

 

Statistici

In perioada 2008-2012, numarul de salariati activi pe piata de consultanta a crescut cu 62%, ajungand la circa 13.000 de angajati. Unul dintre motive este dat de orientarea angajatilor din companiile multinationale catre aceasta piata – prin infiintarea de firme noi sau angajarea in firme deja existente.
Primele trei activitati ale companiilor din tara vizeaza, in aceasta ordine, comertul, constructiile si consultanta de afaceri. Mai pe scurt, Romania are 31.799 de firme de consultanaă de afaceri si management.

Cresterea pietei de consultanta

62%

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Numarul de salariati activi pe piata de consultanta a ajuns la circa 13.000 de angajati.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Romania are 31.799 firme de consultanta.

 

 

 

Posteaza un comentariu